Okei, okei, ei kylla nahty sarvikuonoja safarila, mutta kaikkea muuta kyllakin. Yritan nyt kertoa minun ja Sarin Sambian matkastamme paiva kerrallaan, jotta sailyy joku jarki tassa tekstissa..

Paiva 1, lauantai: lahdimme Land & Lake -safarifirman toimistolta klo 9.00 aikoihin.. Matkan varrelta tulivat kyytiin muut safariryhmalaisemme, joukko naisia Luxemburgista.. He olivat hieman vanhempia kuin me, noin 30-60-vuotiaita.. Matka taittui mukavasti oikein tilavalla ja mukvalla maaasturilla.. Pari kertaa matkan varrella pysahdyimme...Tietysti myos rajoilla oli pakko pysahtya.. Tulipahan saatua taas uusi leima passiin! :D Soimme Sambian puolella jossain maantien varrella piknik-lounaan. Viimeiset 100 km majoituspaikkaamme olivat varsinaista matkantekoa. Tie muistutti suomalaista mokkitieta, oli hyvin kuoppainen ja epatasainen ja keskinopeus oli ehka noin 40 km/h.. Ihmettelin, etteiko kansallispuistoon mene mitaan isompaa tieta, mutta se oli vasta rakenteilla... Majapaikkamme oli Thornicroft lodge. Meilla oli todella luksuskamppa (kuului safarin hintaan), parisangyt, tuulettimet, omat vessat ja suihkut.. Sanky oli paras ja mukavin ikina! Asuntomme oli joelle, Luangwa-joelle pain. Joen toisella puolen oli South Luangwa -kansallispuistoa. Aluetta ei ollut rajattu mitenkaan, joten elaimet pystyivat liikkumaan vapaasti myos hotellialueellamme. Joki oli tosin nyt lahes kokonaan kuivunut. Hotellilla oli myos uima-allas, joka oli ahkerassa kaytossa meidan nuorimpien safarilaisten toimesta. ;) Paivallinen oli kerrassaan ihana: alkuruoaksi kurpitsakeittoa ja leipaa, paaruoaksi spagettia ja jauhelihakastiketta ja jalkkariksi lettua ja vaniljakastiketta. Muidenkaan paivien ruoissa ei ollut ollenkaan valittamista... :) Menimme viela youinnille uima-altaaseen. Paikan vartijat olivat tosi tarkkoja siita, ettei pihalla saanut liikkua ilman heita, juuri kaikkien elainten takia... Kavimmekin sitten nukkumaan, koska seuraavan aamun safari oli aikaisin.

Paiva 2, sunnuntai & paiva 3, maanantai: Heratys oli klo 5. Aamupalan jalkeen ensimmainen safari alkoi klo 6. Meilla oli kiva kuljettaja/opas, joka kertoili luonnosta, kasveista ja elaimista... Ajelimme eri reitteja aina puistossa pitkin poikin ja kotiimme bongailla elaimia.. Safarimme kesti 4 tuntia, jonka aikana pidimme evastauon. Meilla oli kiva auto kaytossa: ei kattoja eika ovia, jotta meillla olisi paras mahdollinen nakyvyys! Iltasafarimme alkoi klo 16.. Oli jannaa olla safarilla pimealla, mutta paivan ulkona olo teki minut hyvin vasyneeksi. Iltasafrilla pysahdyimme kerran joelle katsomaan auringonlaskua.. Oppaallamme oli mukana kylmalaukullinen juomia (mukaanluettuna alkoholia), joten jopa safarihenkilokunta piti huolen siita, ettei tarvinnut pitaa turhia tipattomia paivia nytkaan... :D Keskipaivalla uin ja otin aurinkoa uima-altaalla seka istuimme kiikaroimassa joelle. Kiikarit olivat muuten oikein oiva keksinto, ei minulla ollut omia, mutta sain lainata Sarin. Saa oli koko ajan aika pilvinen, mutta jostain kumman syysta onnistuin silti polttamaan naamani. Uima-altaalla meilla oli kokonainen paviaaniseurue kavereina. Ne olivat tosi arkoja ja lahtivat karkuun, jos vahankin yritti ottaa kuvaa niista.. Kuitenkin ne uskaltautuivat tulla juomaan altaasta vaikka olin uimassa.

Elainten kirjo, joita safareillamme nain, oli mahtava! Tuli ihan sellainen olo, kuin olisi kuvaamassa Avaraa luontoa tai jotain. tuon puiston pitaisi olla paras Afrikassa leopardien nakemisen kannalta, mutta harmi vain emme nahneet yhtakaan. Kaikkea muuta kuitenkin naimme. Naimme mm. , kirahveja, virtahepoja, antilooppeja, mita erilaisimpia lintuja, hyeenoja, harvinaisia villikoiria, puhveleita ja seeproja... Naimme myos pari leijonaa, mutta ne olivat aina unessa... Virtahevot olivat hauskoja: ne pitivat sellaista jannaa kurnutusta valilla, joka kuului meidan kamppaan sisalle asti. Kirhvit ja norsut olivat hienoja, olen ihan totaalisesti kirahvi-fani!! Ne tulivat molemmat todella lahelle autoamme, kirahvi kerran jopa lahes kosketusetaisyydelle. Yksi norsu kerran vahan toottaili meille ja yksi seepra vahan hirnui, mutta loput elaimet tyytyivat vain katselemaan uteliaina.. Oli kuitenkin ihan tosi hienoa, etta paasi nakemaan noi elaimet niin lahelta ja viela omassa ymparistossaan!! Ehdottomasti reissu oli hintansa arvoinen! Toinen safari olisi viela haaveissa tehda Keniassa..

Paiva 4, tiistai: Lahdimme taas aamupalan jalkeen ajamaan kohti Malawia. Matkalla teimme pysahdyksenb yhteen paikalliseen kangastehtaaseen, jossa meilla oli opastettu kierros. Kierroksen jalkeen paasimme tutustumaan tehdasmyymalan valikoimiin, kauppaan nimelta Tribal textiles. Kylla tuotteet olivat upeita!!! Loysin niin hienoja tuliaisia ja oli pakko ostaa yksi tyynyliina itsellekin. Olisin voinut ostaa vaikka mita, jos olisin raskinut. Ne tuotteet olivat tosi ainutlaatuisia, mutta en kerro enempaa, naatte sitten itse myohemmin... ;) Matkalla pysahdyimme myos yhden ruokakaupan pihassa. Kaupan pihalla oli paljon paikallisia, koyhia lapsia, jotka tulivat pyytamaan rahaa. Silti lapset olivat todella iloisia. Nuo kerjaavat lapset ovat minusta todella sydantasarkevia. Kun ei viitsi antaa rahaa, koska sitten niista ei ikina paase eroon ja sitten pitaisi antaa kaikille, mutta silti tulee jotenkin kauhean huono omatuntoa aina kun kohtaa niita, kun olemme "rikkaita" valkoisia, ja itsekin ostan kaikkea turhaa.. He pyysivat myos muovipulloja, siis tyhjia vesipulloja. Itsellani oli yksi puolityhja, jonka annoin heille. Myos muut antoivat vesipulloja heille. Olisittepa nhneet heidan ilmeet, kuinka he innostuivat niista pulloista! Jokainen yritti saada minulta sita pulloa.. En sitten tieda, kayttavatko he niita leikkeihin vai mihin.. Olimme iltapaivalla taas Lilongwessa ja majoituimme Mabya campiin, ekaa kertaa. Oikein viihtyisa ja eloisa retkeilymaja...jossa on myos uima-allas! Haahaa! Illalla pelailimme korttia ja kirjoittelimme paivakirjojamme, saimme jopa heti peliseuraakin.

Tanaan olemmekin sitten taas vaihteeksi kierrelleet toria ja tehneet ostoksia. Kylla sai taas jonkun verran rahaa kulumaan, mutta nyt pitaisi olla kaikki tuliaiset ostettu! Huomenna, jos onni suo, menemme Luxury-bussilla takaisin Mzuzuun puolilta paivin.. Kaytiin toimistolla kyselemassa, meneeko bussi, mutta eivat osanneet viela sanoa.. Riippuu yllatysyllatys bensasta niin kuin aina kaikki... kaskivat soittaa huomenaamuna ja kysella uudestaan. Mina niin toivon, etta menisi, koska muuten taytyy taas matkustaa silla ylihitaalla bussilla, jossa pn ihan liikaa ihmisia ja joka viimeksikin hajosi tielle.